Super Bowl’da 30 saniyesi 7 milyon dolar! Çılgın reklam geliri
Amerikan futbolunun final maçı olan Super Bowl’un elli sekizincisi düzenleniyor. Bu seneki buluşma ilk kez Nevada eyaletinin Las Vegas şehrindeki Allegiant Stadyumu’nda gerçekleştiriliyor ve Kansas City Chiefs ile San Fransisco 49ers takımları karşı karşıya geliyor.
Amerikan futbolu, sadece Amerika Birleşik Devletleri’nde bir numaralı spor dalı olsa da, bu durum Super Bowl’un dünyanın en görkemli ve en ticari spor final müsabakası olmasını engellemiyor. Şaşırtıcı görünmekle birlikte bir çok somut sebebe dayanan bu sonuç, temelde Super Bowl’un sportif olduğu kadar ekonomik yönüyle de öne çıkmasından kaynaklanıyor.
Dünyanın ticari açıdan en büyük spor karşılaşması olarak gösterilen ve milyarlarca dolarlık ekonomisiyle dikkatleri çeken Super Bowl, bir kez daha rakamlarıyla dikkat çekiyor. Organizasyonun televizyondaki canlı yayınına bu sene 30 saniyelik reklam vermek isteyenler 7 milyon doları gözden çıkarmak zorunda kalıyor. Yeme-içmede de rekorların kırıldığı Super Bowl gününde, yapılan bir araştırmaya göre kişi başı ortalama 69 dolarlık gıda harcaması yapılıyor.
Evinde Super Bowl partisi verenler için bu rakam 174 dolara çıkıyor. Aynı araştırmaya göre partiye katılanların yüzde 19’u ertesi gün işine gidemiyor. Dünyadaki en popüler spor futbol şüphesiz… Kulüpler bazında Şampiyonlar Ligi işin doruk noktası. Öyle olunca, bu turnuvaların finallerinin de en ticari, en kârlı şampiyonluk müsabakaları olmaları beklenir ama öyle değil.
Dünya çapında Amerikan futbolunun popülaritesini artırdığını söylemek zor. Ne var ki Super Bowl’un izlenme oranları yukarılara tırmanıyor, ekonomik cazibesi gittikçe artıyor. Kansas City Chiefs ve Philadelphia Eagles takımlarının geçen yılki buluşması, bu açıdan tarihe geçti.
EN POPÜLER YAYIN
Arizona ev sahipliğindeki 2023 Super Bowl’un izleyici sayısı ABD’de 115 milyon olarak tespit edildi. Ülke dışından 40 milyon rakamı da buna eklenince toplamda 155 milyon seyirciye ulaşıldı. Bu rakamlar geride kalan seneki organizasyonu sadece gelmiş geçmiş en çok izlenen Super Bowl finali yapmakla kalmadı, aynı zamanda Amerika Birleşik Devletleri’nde tarihin en popüler tv yayını haline de getirdi.
Şampiyonlar Ligi finali bunun iki katından biraz daha fazla izleniyor. Global açıdan futbolun popülaritesinin yüksekliğinin yanı sıra, takımlarda bir çok milletten oyuncunun bulunması da bunda etkili oluyor. Ancak yine de ekonomik açıdan Amerika’daki gösterinin yerini tutamıyor. Paris Saint Germain kulübünün de sahibi olan Avrupa Kulüpler Birliği başkanı Nasser El-Khelafi bir konuşmasında bu duruma dikkat çekmişti.
UEFA’ya ait organizasyonun Super Bowl kadar ilgi çekmemesini anlayamadığını söyleyen El-Khelafi, “Super Bowl’un Şampiyonlar Ligi finalinden nasıl daha büyük göründüğü anlayamıyorum. Her maç aslında ilgi çekici bir etkinlik ve bir eğlence haline getirilmeli. Amerika Birleşik Devletleri, bu ruha, bu yaratıcılığa ve bu eğlence anlayışına sahip” diyerek konuyu özetliyor.
Ülkedeki şov kültürünün sporla harmanlanmış önde gelen örneklerinden olan Super Bowl için ortalığa saçılan paralar dudak uçuklatıyor. Karşılaşmanın kendisinden daha çok yan unsurları; örneğin sponsor olanlar, reklam verenler, maç öncesi etkinlikleri ve devre arası konseri, piyasaya çıkan ticari ürünleri ve ünlülerle çekilen tanıtım videoları gibi daha bir çok faktörle dev organizasyon, her geçen yıl etrafında daha çok paranın döndüğü kar topu misali büyüyen bir işe dönüşüyor.
EN MODERN STATLARDAN
Super Bowl için önceki yıllarda olduğunun aksine aday toplanmadı. 23 Mayıs 2018’de aday şehir isimleri toplanmaksızın alınan tek taraflı kararla ev sahipliği için Las Vegas belirlendi ve bu karar 15 Aralık 2021’de resmileşti. Allegiant Stadyumu 2 milyar dolar yapım maliyetiyle inşa edildi ve üç yıl önce kapılarını açtı. Ülkedeki en modern stadyumlardan birisi ve 70 bin seyirci kapasitesine sahip.
Las Vegas’taki Allegiant Stadyumu bu yıl, etkinlik tarihinde ilk kez tamamen yenilenebilir enerjiyle çalışan bir Super Bowl’a ev sahipliği yapacak. Nevada çölündeki güneş enerjisi tarlası, dev organizasyonun tüm enerji ihtiyacını tek başına karşılayacak. Yüzbinlerce panelin bulunduğu bu alandan stadyuma, 46 bin evin tüketimine eş değer enerji sağlanacak.
100 BİN DOLARA BİLET
Super Bowl en pahalı reklamların yanı sıra en pahalı biletlere sahip olmasıyla da biliniyor ancak bu yıl fiyatlar tamamen çılgına dönmüş durumda. Ortalama bilet fiyatının 6 bin dolar seviyesinde bulunduğu bu sene, son günlere doğru bir biletin ücreti 100 bin dolara kadar çıkmış durumda.
ARİZONA MİLYAR DOLARLAR KAZANDI
Super Bowl, karşılaşmaya ev sahipliği yapan kentin ekonomisine de büyük katkıda bulunuyor. Organizasyonun 2023 versiyonunun Arizona için toplam 1,3 milyar dolar ekonomik getirisi oldu ve Arizona eyaletinin gayri safi hasılasına 726,1 milyon dolar katkıda bulundu.
Las Vegas genelevi Chicken Ranch, bu yılki Super Bowl’u kazanan takımın oyuncularına geneleve ücretsiz bir gezi hediye edeceğini açıkladı. Bu yılın finaliyle bağlantılı olarak şirketin müşteri sayısında büyük bir artış görüldüğü, bu nedenle kuruluşun teşekkürünü göstermek adına böyle bir harekette bulunduğu belirtildi. Chicken Ranch’in oyunculara sunduğu pakette limuzin yolculuğu, yüzme havuzuna erişim, bungalov gibi daha bir çok hizmet olduğu bilgisi verildi.
ÜNLÜLER GEÇİDİ
Super Bowl’un merakla beklenen devre arası şovunda Usher sahne alacak. R&B müziğin sevilen ismi ‘Daha önce hiç yapılmamış bir gösteriyle karşınıza çıkmak için sabırsızlanıyorum” sözleriyle herkesi ekran başına davet etti.
2023 Super Bowl devre arasında geçen sene Rihanna’nın çok konuşulan performansının ardından bu kez Usher’in performansı merakla beklenmeye başladı.
Dev organizasyonda yayınlanmak üzere çekilen reklam filmlerinde de bir çok yıldız isim rol aldı. Lionel Messi, Jennifer Aniston, David Beckham, Victoria Beckham, Scarlett Johansson gibi yıldızların oynadığı 2024 Super Bowl’un televizyon reklamları, büyük bütçelerle hazırlandı.
Amerikan futbolunun final maçı, pazarı pazartesiye bağlayan gece oynanacak.
Pazartesi TSİ 02.00’de Kansas City Chiefs ile San Francisco 49ers’in karşı karşıya geleceği maç canlı yayınla S Sport+ tarafından ekranlara getirilecek. Şampiyonluk mücadelesinin devre arası şovları da izleyicilerle buluşacak.